Vägra pinnen

Idag på föreläsningen gick vi ytligt igenom olika riskfaktorer för vår hälsa, däribland alkohol, fysisk inaktivitet, dåliga matvanor och tobak. Det som slog mig efter att ha läst ännu mer om tobak och rökning i Folkhälsorapporten från 2009 är hur otroligt farligt det är. Alltså ja, jag har alltid fattat att det är dåligt att röka, för att det är något man fått veta sedan man var miniliten. Men helt ärligt, att röka är som att tigga om ett kortare och sjukare liv. Varannan rökare kommer att dö 13 år i förtid. Fattar ni???? 13 år som kunde ha tillägnats att se sina barn växa upp, spela golf, baka bullar, resa med sin själsfrände, sticka raggsockor, lösa korsord, krulla håret, mecka med bilen, hämta barnbarnen på dagis och äta Bridgeblandning. Och är man nu inte en av de där femtio procenten så ökar riskerna för diverse cancerformer, samt KOL och hjärt- och kärlsjukdomar. Störst risk vad beträffar cancer är att man drabbas av den i lungor, lever, luftstrupe, matstrupe, mage, mun, svalg, bukspottkörtel, njurar och urinblåsa (Folkhälsorapporten 2009). Och som om det inte vore nog så ökar risken för benskörhet, struma, hörselnedsättning, magsår, Crohns sjukdom, ledgångsreumatism och psoriasis. Helt sinnessjukt onödigt. Förutom hälsokonsekvenser på individnivå påverkas samhällsekonomin. I genomsnitt kostar ohälsa orsakat av tobak samhället 10 miljarder per år, bara i Sverige. Tobaksskatten täcker ca 1/3 av detta, resten får skattebetalarna stå för. Fatta att man hade haft nästan 7 miljarder att istället lägga på skola, vård och omsorg. Eller subventionera ekologiskt, närproducerat och rättvisemärkt. Och så hade hela Sveriges glada befolkning blivit ännu gladare.
 
Okkkk, kände bara för att jag var tvungen att skriva av mig. För rökning är något som verkligen engagerar mig. Och provocerar mig, framför allt då din rättighet att röka inskränker på min rättighet att slippa passiv rökning. Så det allra bästa ni kan göra för er hälsa, är att sluta röka. Helst aldrig ens stoppa in den där mördaren i er mun. Take care, gott folk.

Kommentarer
Postat av: Ellika!

Woho! Emma bloggar igen!! Älskar't!! Och du lagar super fin och säkert god mat och sen så är du smart. Rökare ska dö, eller de kommer dö så därför borde de ju dö. Kanske. Eller hitta på ett bättre argument tills du skriver en uppsats men rökning suger i alla fall. Keep up the Word!

Hoppas du har det bäst!

2013-09-05 @ 18:55:06

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du blogg?:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen