Att inte äta kött

Valet att inte äta kött eller kyckling verkar lustigt nog sticka lite i folks ögon. Typ som att äta kött är det vi är födda för och när man inte äter kött så undrar folk vad man tjänar för syfte här på jorden. Okej inte riktigt, men nästan. När jag säger att jag inte äter kött eller kyckling, men fisk och skaldjur, så brukar vissa ifrågasätta det. Några kallar det mer eller mindre dubbelmoral. För hallå, fiskarna lever ju inte heller så himla bra?!?!?! Varför väljer jag att avstå från kött och fågel men äta fisk?? Fattar jag inte att det är orättvist mot fiskarna?? Det är faktiskt ganska roligt hur svartvitt folk kan se på saker och ting. Allt måste vara antingen eller. Antingen avstår man från allt, eller så äter man alltihopa. De verkar inte förstå att man faktiskt kan göra något, en del. Sopsorterar du, men åker bil? Japp, dubbelmoral. Varför gör du bara något för miljön när du kan göra mer, som att cykla eller åka kollektivt? Skänker du då och då en femitolapp till Unicef? Ja, även det kan då ses som dubbelmoral när du troligtvis har resurser att skänka hela hundra kronor. Det jag menar är att man faktiskt kan välja att göra något. Att avstå från kött och fågel men välja fisk och skaldjur är faktiskt något. Och betydligt mer än att inte göra något alls. Och att valet blev just fisk och skaldjur är av hälsoaspekter, och att det är hundra gånger godare.
 
Det finns även vissa som tror att man heller inte får i sig tillräckligt med protein om man inte äter kött eller fågel. Typ som att jag lastade på potatis och sallad på tallriken och lämnade sista tredjedelen tom för att jag inte äter köttfärslimpa. Snark. Har ni hört talas om att protein finns i bra många fler livsmedel än antibiotikaproppat kött? Eller sönderstressat kycklingkött? Eller tror ni kanske fortfarande att jorden är platt? Då vill jag upplysa er om att så är inte fallet.
 
Jag kände bara att jag behövde skriva av mig lite. Att ibland behöva försvara sitt val att inte äta kött irriterar mig. Typ som att det vore en syndig avvikelse att låta bli kött. Denna text syftar inte på något sätt till att svartmåla köttätare eller ge någon dåligt samvete. Utan bara ge lite perspektiv till de som ibland saknar förmågan att se utanför sin egna lilla värld.

Kommentarer

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du blogg?:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen