Välj coolhydrater

Då var det dags för nösta tema - kolhydraterna. Vet egentligen inte vad jag gör här när jag borde blåsa håret och läsa engelska, men den frågan kommer vi aldrig få svar på. I alla fall, fokus!! Kolhydrater är ju väldigt omtvistat - äta eller inte? Det finns ju dieter så som LCHF där man i stort sett frossar i fett medan kolhydraterna till stor del är uteslutna. Personligen skulle jag inte testa på den eftersom framtida konsekvenser av ett ökat fettintag ännu är osäkra.
 
Kolhydrater är snälla mot vår kropp, i rätt mängd och av rätt kvalitet. Därför kan det vara smart att då och då välja medvetet. Först och främst, vitt bröd är ur hälsosynpunkt ett big nono. Surdegsbröd eller åtminstone bröd med hela fullkorn är att föredra. Låt er dock inte luras av den förrädiska mörka färgen på brödet, jag har flera gånger lekt detektiv och upptäckt att vissa inte ens är nyckelhålsmärkta plus innehåller mindre trevliga ingredienser. Så använd er läsförmåga, haha.
 
Gröt är ju ett väldigt bra sätt att starta dagen med eftersom den är mättande och är en bra källa till kolhydrater. Däremot kanske det kan vara smart att byta ut mannagrynsgröten mot havregryn. Att sedan generöst ösa på med sylt - som lika gärna kan heta geléaktig socker med fin färg - är en lätt fälla att hamna i. Men gröt fungerar utan sylt, tro det eller ej!! Jag brukar ha i skivad banan, russin eller mjölk som jag sedan sötar med honung. Sötman får du fast från mer naturliga källor. Om du dessutom kryddar loss med kanel eller kakao blir gröten också ganska trevlig att äta.
 
Sist men inte minst, le paaaaasta. Vita snabbmakaroner hamnar typ högst upp på svarta listan. Välj i så fall fullkornsvarianter. Eller så väljer du mathavre, supergott och nyttigt! Alla fördelar med fullkornen finns bevarade, plus att man får i sig massa lösliga kostfibrer. Passar utmärkt till både fisk, kött och fågel plus att den även gifter sig fint med pastasallad. Alltså pastasallad utan pasta dårå.
 
Japp, nu var fett och kolhydrater avklarade. Kommande teman blir protein och även sötsaker. Håll utkik med kikaren!! :D

Kommentarer

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du blogg?:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen