Fett bra alternativ

Man kanske inte tänker på det, men de små valen i vardagen får i längden ganska stor betydelse. Därför är det ju riktigt einsteinsmart att välja medvetet. Denna gång tänkte jag tipsa om alternativ till fettkällor, som är mycket bättre och ofta godare. Istället för glass är ett tips att byta ut det mot lättkesella med honung. Minimalt med fett i första hand, men desto mer protein. Dessutom är det sjukligt - och då menar jag sjukligt - gott att blanda i valnötter eller kakao.
 
Vad gäller smörgåsmargarin tycker jag inte att Lätta eller Lätt & Lagom är något vidare bra alternativ. Visst innehåller de mindre kalorier, men detta kompenseras med läskiga tillsatsämnen. Därför är det ett bättre alternativ att välja exempelvis Bregott och istället äta det med måtta. Något som är ännu bättre är att mosa avocado på sin smörgås och sedan salta med örtsalt. Ger samma känsla som smör men innehåler nyttigare fetter och känns dessutom fräschare.
 
Att äta nötter är en bra källa till fett, men det gäller att passa sig när man är ute och busar i Icas nöthyllor. Att välja torrostade/saltade/honungdraperade nötter är inte direkt det optimalaste valet. Naturellt ska det vara i så fall. Mandlar är dessutom supergott att äta som det är eller blanda i yoghurten.
 
Jag vill dessutom upplysa världen om att detta inlägg inte är meningen att framställa mig själv som hälsogurun herself. Jag äter också smör på mackan, unnar mig billig glass och äter saltade nötter. Detta är mer tänkt som inspiration till alternativa vägar för alla som kört fast i samma gamla hjulspår. :D

Kommentarer

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du blogg?:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen